Instagram on nykyään yksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista, ja sitä käyttävät erityisesti nuoret ja nuoret aikuiset. Instagram tavoittaa siis laajan kohdeyleisön, joten monet yritykset ovat heränneet siihen, että Instagramin vaikuttajien kautta on helppo markkinoida. Verkkosivustojen Instagram markkinointi on kuitenkin oma taitolajinsa, eikä se ole todellakaan niin yksinkertaista kuin voisi kuvitella. Mitä kaikkea Instagram markkinoinnissa pitää siis ottaa huomioon?
Instagram-vaikuttajan valitseminen
Instagram markkinoinnin tärkein osa on sopivan vaikuttajan valitseminen, sillä sovelluksessa on satoja tuhansia erilaisia vaikuttajia, joilla kaikilla on omat arvot ja oma henkilöbrändi. Verkkosivuston omistajana on siis tärkeää varmistaa se, että vaikuttajan henkilöbrändi sopii hyvin yhteen verkkosivuston brändin kanssa. Jos verkkosivusto erikoistuu esimerkiksi ympäristöystävällisyyteen, on löydettävä vaikuttaja, jolla on samat arvot, ja joka puhuu samoista aiheista.
Lisäksi on tietenkin tärkeää, että Instagram-vaikuttaja on hyvin tietoinen verkkosivuston brändistä ja konseptista, jolloin hänen on helpompi tuottaa sisältöä aiheesta. Vaikuttajat arvostavat yleensä yhteistyökumppaniensa rehellisyyttä ja aitoutta ja monet tekevät yhteistyötä vain sellaisten yritysten kanssa, jotka sopivat heidän brändiinsä ja arvoihinsa. Kun vaikuttaja on halukas mainostamaan verkkosivustoa ja on itsekin aidosti kiinnostunut siitä, myös markkinointisisällöstä tulee todennäköisesti parempaa.
Julkaisun ajankohta ja formaatti
Julkaisun ajankohdasta pitää sopia yhdessä vaikuttajan kanssa, sillä vaikuttajat tietävät itse, mihin aikoihin heidän Instagram-postauksensa tai –stoorit saavat kaikkein eniten yleisöä. Kannattaa kuitenkin huomata, että vaikuttaja saattaa kysyä enemmän rahaa, jos haluat tuotteellesi mahdollisimman laajan yleisön.
Julkaisuformaatilla on myös väliä, sillä Instagramissa voi nykyään julkaista sisältöä kuvien lisäksi myös lyhyiden Instagram-stoorien ja –videoiden muodossa. Riippuen siis verkkosivuston konseptista, kannattaa miettiä, missä formaatissa verkkosivuston parhaat puolet pääsevät esille.
Instagram markkinoinnin kieli
Kun työskentelee vaikuttajien kanssa, pitää myös erikseen sopia markkinoinnin kielestä. Usein yritykset antavat Instagram-vaikuttajien kertoa omasta henkilökohtaisesta kokemuksestaan verkkosivustolla tai vaikuttajat mainostavat verkkosivuston tuotteita kuvien tai videoiden muodossa. Myös Instagram-postausten kuvateksteillä on merkitystä. Kaikista näistä yksityiskohdista on keskusteltava yhdessä vaikuttajan kanssa. Tärkeintä on se, että markkinoija arvostaa myös vaikuttajan mielipidettä, sillä markkinointi tapahtuu kuitenkin hänen Instagram-tilinsä välityksellä.