Oikeiden avainsanojen valitseminen on välttämätöntä mille tahansa verkkosivustolle, jonne halutaan tuoda liikennettä. Ne auttavat ihmisiä löytämään palvelusi, tuotteesi tai sisältösi helpommin ja antavat sinulle mahdollisuuden pärjätä tiukassa SEO-kilpailussa. Tässä kirjoituksessa selvitämme sinulle avainsanojen perusteet!
Mitä avainsanat ovat?
Avainsana (eng. keyword) on pohjimmiltaan sana tai lause, joka kuvaa tuotettasi tai palveluasi. Niitä sijoitetaan strategisesti oman sivustosi tekstin joukkoon tai vaikka sivustollesi linkittävän yhteistyökumppanin sivuille. Oikeiden avainsanojen valitseminen on ratkaisevan tärkeää, kun haluat ohjata kävijöitä verkkosivustollesi. Jos sivustosi kertoo Bitcoineista, yksi hyvä avainsana voisi olla esimerkiksi ”osta Bitcoineja”, kuten tällä sivustolla: https://ostabitcoineja.org/
Kun henkilö hakee jotakin Googlesta, hänen hakukyselyään verrataan hakukonetulossivuilla (SERP) oleviin verkkosivustoihin liittyvien avainsanojen luetteloon. Oikeilla avainsanoilla verkkosivustosi näkyy tuloksissa ylempänä ja täten potentiaaliset asiakkaat päätyvät todennäköisemmin juuri sinun sivustollesi. Tosiasia on se, että suurin osa surffailijoista ei klikkaa enää toiselle tulossivulle.
Kuinka valita oikeat avainsanat?
Tehokkaiden avainsanojen valitseminen vaatii huolellista tutkimusta. Sinun on mietittävä, minkä tyyppisiä sanoja tai ilmauksia ihmiset käyttäisivät etsiessään jotain yritykseesi liittyvää – onko olemassa suosittuja alakohtaisia termejä, slangisanoja tai lyhenteitä? Sinun olisi hyvä myös harkita synonyymejä ja jopa yleisesti väärin kirjoitettuja sanamuotoja, sillä ethän halua jäädä paitsi mahdollisesta liikenteestä vain siksi, ettet sisällyttänyt mukaan avainsanojen hieman erilaisia versioita.
Voi myös olla hyödyllistä käyttää erilaisia työkaluja, kuten Google Trends ja Google Ads Keyword Planner. Ne voivat tarjota hyödyllisiä tietoja siitä, mitä sanoja haetaan ja kuinka usein niitä käytetään. Viime kädessä tehokkaiden avainsanojen valitseminen edellyttää sekä asiakkaiden käyttäytymisen että toimialan trendien ymmärtämistä. Kyse ei ole vain suosittujen sanojen löytämisestä: kyse on osuvista sanoista, jotka kuvaavat tarkasti sitä, mitä ihmiset etsivät tehdessään hakuja verkossa.
Aloita avainsanoista
Pienetkin yritykset voivat hyötyä siitä, että he käyttävät aikaa sopivien avainsanojen valitsemiseen osana hakukoneoptimointistrategiaansa. Huolellisen taustatutkimuksen avulla verkkosivustojen omistajat voivat saada etulyöntiaseman kilpailijoihinsa nähden ja ohjata entistä enemmän ihmisiä juuri oman sisältönsä pariin. Perusta siis SEO-strategiasi tehokkaille avainsanoille ja olet jo hyvässä vauhdissa kohti menestystä!